Поради музичного керівника
На допомогу батькам

Музичне виховання дітей 
    Музичне виховання дітей - це синкретичний творчий процес, який відповідає їхнім етико-естетичним потребам та гарантує інтенсивність емоційно-почуттєвих зусиль, збуджує прояви творчості, забезпечує поліваріантність вибору засобів ведення продуктивної діяльності. Музичне виховання не лише залучає дитину до світових культурних надбань, а й формує її ціннісне ставлення до навколишнього світу, дає змогу гармонійно розвиватися.
    Вплив музики на емоційний,творчий,психічний розвиток дитини безперечний. Музика здатна викликати у малюка шквал почуттів і переживань. Вже в перші місяці дитина прислухається до мелодійних та заколисуючих звуків колискової,жваво реагує на танцювальну музику, зупиняє погляд на музичному інструменті, що звучить.
    Музичні здібності у дітей проявляються дуже рано. Музика постійно викликає в дитини посмішку, рух, вона вся ніби перетворюється та пожвавлюється. З віком емоційний відгук дитини на музику носить більш визначений характер. Музичне виховання є органічною складовою всього навчально-виховного процесу в дитячому садку. Музична практика дитини виявляється через сприйняття музики, її виконання та музично-освітню діяльність. У процесі музичного виховання діти ознайомлюються з різними музичними творами, набувають певні знання, виробляють уміння й навички слухання музики, співу, музично-ритмічних рухів.
    Я, як і багато педагогів, протягом багатьох років своєї діяльності займалась пошуком цікавих і нетрадиційних шляхів у творчій взаємодії з дітьми. Мене хвилювали питання, як зробити, щоб кожне музичне заняття було цікавим для дітей, як ненав’язливо, легко і просто розповісти їм про музику, навчити їх чути, бачити, розуміти, фантазувати, відгадувати. 
    Протягом кількох років я веду поглиблену роботу за темою «Використання сучасних технологій у процесі навчання дошкільнят грі на музичних інструментах». 
    Адже, гра на музичних інструментах-це один з видів дитячої виконавської діяльності, яка надзвичайно приваблює дошкільнят. У процесі гри на музичних інструментах удосконалюються естетичне сприйняття й естетичні почуття дитини.
    Гру на музичних інструментах я використовувала:
• на музичних заняттях;
• в процесі театральної діяльності дошкільників;
• під час виступів дошкільників на святах;
• у гуртковій роботі.
Для багатьох дітей гра на дитячих музичних інструментах допомагає передати почуття, внутрішній духовний світ. Це прекрасний засіб не лише їх індивідуального розвитку, а й розвитку мислення, творчої ініціативи, свідомих відносин між дітьми. Тому в своїй роботі я приділяю велику увагу навчанню дітей грі на музичних інструментах.
   
Порада батькам 
    Бачити в дитині не тільки свою дитину, а насамперед, - особистість. Виявляти в ній талант, намагатися допомогти розвивати його, берегти дитячий голос, не принижувати дитину, а стати для неї справжнім другом. Гуманне ставлення до її недоліків та надавати дитині право на власну думку, сприймати її такою, як вона є, підтримувати в будь-якій ситуації, вміти ставати на її місце і любити!
Рекомендації для батьків
Бережіть дитячі голоси
 
   В дошкільних навчальних закладах, вдома, на дитячих вечірках (днях народження), на вулиці дуже часто просять дітей голосно відповідати, читати вірші, співати, щоб всім було чути.
    Але багато батьків та педагогів не розуміють, що потрібно запобігати щонайменшому перегріванню голосових зв'язок дітей, слідкувати, щоб режим дитячої розмови був помірним, заборонити дітям надто голосно сміятися, вигукувати. Як скоріше заспокоїти дитину, коли вона плаче, кричить.
    Голосовий апарат – це частина нашого організму і за його станом необхідно стежити. Тому необхідно дотримуватись правил його гігієни та охорони, а саме:
    - уникати крику, тривалого мовленнєвого навантаження;
    - не співати під час хвороби;
    - не співати на вулиці у холодну пору року;
    - обмежувати вживання гострих, солоних, занадто холодних та гарячих страв;
    - категорично заборонити дітям вживання газованих напоїв.
    На голосову функцію дуже впливає хвилювання. Через те, батьки та педагоги повинні подбати про створення позитивного, психологічного клімату у дитячому колективі та сім’ї.
    
Заспокой дитину, мамо, 
Щоб не плакала вона. 
Вона буде краще спати 
І здоровою вставати. 
Буде спокій і терпіння, 
 Музика в житті  дітей.
   
 
1. Використовуйте музичний матеріал в процесі заучування віршів. Спосіб запам`ятовування віршованих текстів на фоні спеціально дібраного музичного супроводу мобілізує увагу дитини, допомагає швидше запам`ятати, а пам`ять отримує додаткове тренування.
2. Корисно за допомогою музичного фону створити в уяві дітей образи природи або об`єктів предметного світу. Наприклад, голоси птахів, журчання водички, шелест листя.
3. Доцільно супроводжувати процес образотворчої діяльності дітей музичними фрагментами, які стануть відправною точкою для фантазії, для пробудження переживань і думки пожвавлять візуальні образи.
4. Під час проведення ранкової зарядки або інших фізичних вправ музика буде гарним помічником для розвитку рухової активності, почуття ритму та розвитку слуху дитини.
5. Частіше слухайте з дітьми твори всесвітньої класичної музики.
6. Виховуйте любов та повагу до рідної країни на кращих зразках української народної пісенної творчості.
7. Не навантажуйте слух дитини довготривалим прослуховуванням диско –, поп –, рок – , техномузики.
8. Частіше залучайте дітей до гри на дитячих музичних
інструментах та іграшках з метою розвитку почуття ритму, музичного слуху та дрібної моторики рук.
9. Співайте разом з дітьми пісеньки, поспівки, потішки, колискові.
10. Намагайтесь добирати музичний матеріал, доступний для сприйняття дитини.

Як організувати музичні заняття вдома 

Домашні музичні заняття з дитиною варто проводити щодня, бажано в один і той самий час. Для початку вони  можуть тривати 10-15 хвилин.

Перш ніж проводити домашнє музичне заняття, Вам, дорогі батьки, слід створити для нього відповідні умови – подбати про хороше освітлення та затишок, вимкнути мобільний телефон, телевізор.

До кожного домашнього музичного заняття варто готуватися заздалегідь із належною відповідальністю - обрати твори для співу, слухання музики, інструментального музикування.

Увага!

Перед тим як слухати з дитиною музику чи музикувати, слід навчити її слухати тишу.

Музичні твори для слухання мають бути високохудожніми, яскравими, зрозумілими і нетривалими за звучанням – 3-5 хвилин.

Домашні музичні заняття можна перетворювати на творчу майстерню з виготовлення музичних інструментів. Необхідно підтримувати  в дитини бажання створювати власні пісні, музичні казки, мініатюрні п’єси.

 

Головне, що домашні музичні заняття можна проводити будь-де - не тільки в приміщенні, а й на відкритому повітрі, спонукаючи дитину прислухатися до звуків довкілля.

Традиційні забавлянки для найменших: прелюдія музичної творчості.

Забавлянки мають здатність формувати у малюка творчий потенціал. За допомогою забавлянок дітей можна розважати, збуджувати їхній інтерес до творчості, розвивати у них емоційність, спостережливість. Окрім того, забавлянки заспокоюють дитину або ж навпаки активізують її, викликають бадьорий настрій, почуття радості, любові, фізичного та душевного комфорту.

Теми традиційних дитячих забавлянок є досить різноманітними, а тексти максимально простими для сприйняття та виконання. Тому діти швидко їх вивчають і невдовзі здатні відтворювати самі.

Зазвичай забавлянки ритмічно промовляють, втім, їх можна виконувати на
прості мелодії як пісеньки, поєднуючи з мімікою, жестами та елементами гри.

Спочатку дорослі співають забавлянку дитині, вона запам'ятовує послідовність рухів, мелодію, слова, а потім — самостійно виконує її. Особливо подобаються дітям ритмічні забавлянки, які виконує дорослий одночасно з підкиданням дитини на нозі, наприклад, імітуючи їзду на конику. Це — так звані чукикалки, забавляйки.

Якщо дитині від народження співати хоча б найпопулярніші забавлянки, зокрема «Ладки», «Кую-кую ніжку», «Сорока-ворона», «Зайчику-зайчику, де ти бував», «Ой на горі жито, сидить зайчик», «Диби-диби-диби-би, пішла баба по гриби», «Ой чук, чуки чук, наловив дід щук», «Печу-печу хлібчик»до яких є чимало рухових і мелодійних варіантів, то виявиться, що вже у півтора - два роки у музичній пам'яті дитини буде понад десяток забавлянок.

Треба пам'ятати, що забавлянки — це насамперед маленький театр: перед вами дуже прискіпливий глядач, який вбирає у себе кожен ваш рух, жест, слово, мелодію, ритм, міміку, тембр голосу. Цим забавлянки надзвичайно важливі для малюків.

 

Гуту-ту, гуту-ту

Дитину підкидають на колінах, гойдають на руках або ставлять ніжками на ноги до­рослого, який сидить, і приспівують:

Гуту-ту, гуту-ту,

Зварим кашку круту,

Та надоїм молочка,

Нагодуєм козачка.

Ой чук-чук-чук

Підтрушуючи дитину на руках чи на колінах, приспівують або ритмічно примовляють:

Ой гоп, чук-чук.

Наловив дід щук,

По болоточку.

Намочив штанці

ще й сорочечку.

Баба рибку пече,

Сковорідка тече.

Баба діда за бороду:

«Купи, діду, сковороду».

Печу-печу хлібчик

Дитину беруть долонями за щічки і хитають

Печу-печу хлібчик

Діткам на обидчик.

Більшому – більший.

Меншому – менший.

А паничам калачі,

Щоб сиділи на печі.

Шусть у піч! Шусть у піч!

 

Качечка летіла

На словах забавлянки дитина крутить ручкою, широко розчепіривши пальці

Качечка летіла,

Хвостиком вертіла. 

Ой, на горі жито, сидить зайчик

Дві довгі дерев'яні палички кладуть навхрест так, щоб утворилося чотири однакових проміжних поля. Під час інтонування куплету дитина у помірному темпі за годинниковою стрілкою переступає через палички, ставлячи почергово ніжку на кожне поле (один крок відповідає одному музичному такту забавлянки). У приспіві (на слова «Якби такі ніжки мала») у швидкому темпі дитина спритно стрибає таким чином, щоб кожного разу обидві ніжки опинялися по різні боки однієї з паличок (вертикально до положення палички, го­ризонтально, або ж по діагоналі, відповідно до перетину паличок).

Ой на горі жито, сидить зайчик.

Він ніжками чеберяє.

Якби такі ніжки мала,

То я б ними чеберяла,

Як той зайчик, чеберяйчик.

 

Роль родини в музичному розвитку дитини

При народженні кожна дитина має тонкий музичний слух і добре відчуття ритму. Втім, якщо ці здібності не розвивати, з часом вони згасають. На думку дослідників, саме завдяки музичному слуху та відчуттю ритму малюки здатні сприймати мовлення людей. Із суцільної мішанини звуків вони з часом починають виокремлювати слова, упізнаючи їхні ритмічні схеми. Усього за кілька місяців у пам'яті малюків накопичуються сотні слів - звукових елементів.

Малюки ростуть. І в цей час необхідно розвивати їхні розумові здібності, збагачувати палітру емоційності, зміцнювати духовне та психічне здоров'я та навіть формувати теплі, довірли­ві стосунки з однолітками та батьками можна за допо­могою свідомого навчання музики.

Дитина вчиться, насамперед, у батьків — бо вони є пер­винною основою її знань, свідомості та буття. Батьки мають спонукати своїх дітей до музичної творчості, брати разом з ними участь у різних творчих заходах, влаштовувати родинні свята, вечори розваг, створювати імпровізовані оркестри. Якщо дитина захотіла влаштувати самодіяльний концерт удома - батькам варто натхненно підтримати цю ідею.

Родинні свята узагалі мають велику силу. День Матері, День
Батька, Дні народження, які супроводжуються піснями, танцями, віршами, не лише згуртовують родину, а й допомагають 
сформувати у дитини ціннісні поняття, розкривати її творчі здібності. Батькам слід прищеплювати своїм дітям любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до літніх людей, співчуття до людей з обмеженими можливостями. А музика у цьому лише допомагатиме.

Ми пропонуємо батькам також відвідувати разом з дитиною концерти, театральні вистави, переглядати дитячі телепередачі, які сприяють наповненню духовного світу дитини, розширенню її світогляду, ознайомленню з традиціями, святами, казками укра­їнського народу. Збагатити дітей музичними враженнями допо­можуть, зокрема, такі телепередачі, як «Крок до зірок», «Срібний апельсин», «Уроки тітоньки Сови», «Веселі нотки».

Проте найліпшим прикладом для своїх дітей є самі батьки. Вони є основним джерелом, звідки дитина бере зерна істини. А про­аналізувати рівень зацікавленості батьків музичним розвитком сво­єї дитини можна за допомогою анкетування.

Музика має великий вплив на формування свідомості дитини, її духовного світу, сприймання навколишнього світу. Будь-яке му­зичне спілкування з дитиною слід будувати наспільній діяльності, партнерстві, де ведучий — дорослий, а партнер-учасник — дитина.

Любов до музики, прищеплена в дитинстві, може стати міцною основою подальших досягнень та успіхів дитини. Раннє навчання музики відкриває широкий шлях доінтенсивного розвитку сен­сорних здібностей, створює надійний фундамент для становлення й подальшого розвитку всіх пізнавальних процесів, гармонійного поєднання емоційного і раціонального, духовного життя людини у майбутньому.

Тож ми наголошуємо:

Підтримайте свою дитину, до­поможіть їй розкрити себе, адже, як стверджував Василь Сухомлинський, музичне виховання — це не виховання музиканта, а, переду­сім, виховання людини.

Шановні відвідувачі! Ви можете переглянути новини закладу дошкільної освіти «Малятко» на сторінці у Facebook   «Малятко» смт. Ямпіль Сумської області. 

 

https://www.facebook.com/groups/216603378909451